15 Ağustos 2014 Cuma

BDDK neyi bekliyorsun?

BDDK neyi bekliyorsun?
 
 
28 Mayıs'ta yürürlüğe giren Tüketici Yasası'na rağmen, BDDK'nın ücret ve komisyona tavan getirmemesini fırsat bilen bankalar faturayı tüketiciye kesti. İlk 6 ayda ücret-komisyon ve hizmet gelirleri, 12.4 milyarla net kâr seviyesine geldi

 Bu yılın ilk altı ayında, marjlardaki düşüş nedeniyle kâr azalışı yaşayan bankalar, faturayı yine tüketicilere kesti. 28 Mayıs'ta yürürlüğe giren Tüketici Kanunu'na rağmen, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (BDDK) hâlâ gerekli düzenlemeleri yapmaması üzerine bankalar tüketicinin sırtına binmeye devam etti. Banların altı aylık net kârı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 8.5 oranında azalarak 12.5 milyar liraya geriledi.

12.4 MİLYAR TL GELİR 

Buna karşılık, tüketicilerden alınan ücret ve komisyon gelirleri yüzde 7 artarak 2.8 milyara, hizmet gelirleri ise yüzde 14 yükselerek 9.6 milyara ulaştı. Bankaların ücret-komisyon ve hizmet gelirlerinin toplamı, geçen yılın ilk altı ayına göre yüzde 12.4 artarak 11 milyar 73 milyar liradan, 12 milyar 450 milyon liraya ulaştı. Yani, bankalar, tüketicilerden, 6 aylık net kârları kadar ücret ve komisyon tahsil etmiş oldu. Tüketiciden tahsil edilen hizmet ve ücret gelirlerinin net kârâ oranı 2011'de yüzde 65 iken, bu oran bu yılın altı aylık döneminde yüzde 99.4'e çıktı.

BDDK'NIN BAHANESİ 6 AY 

Türkiye'de 76 milyon tüketiciye önemli kazanımlar sağlayacak yeni Tüketici Kanunu 28 Mayıs'ta yürürlüğe girdi. Kanun kapsamında bankalar tüketiciye aidatsız kredi kartı sunmak zorunda bulunuyor. Bankaların aldığı ücret ve komisyonlara sınırlama getirilirken bileşik faiz uygulaması da rafa kalkıyor. Tüketici hakem heyetleri de 3 bin liraya kadar olan anlaşmazlıklara çözüm getirebilecek. İlgili düzenlemelerin yürürlüğe girebilmesi için gerekli olan yönetmeliklerin 6 ay içinde yayınlanması gerekiyor. Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, geçen hafta yaptığı açıklamada bankaların vatandaşlardan değişik isimler adı altında 60 kalemde kesinti yaptığını belirterek, "Bu yanlışın düzeltilmesi ve vatandaşların mağduriyetinin önlenmesi için Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) harekete geçmelidir" dedi. BDDK'nın oranları açıklamamasından kaynaklanan yasal boşluktan yararlanan bankalar da kesintilere devam ediyor. Palandöken, BDDK'nın yeni Tüketici Kanunu kapsamında belirlemesi gereken bankaların alacağı komisyon, aidat ve masraflara yönelik gerekli çalışmalar yaparak bir an önce kamuoyuna açıklamasını talep etti. Yeni yasa, aidatsız kartı da zorunlu kılarken, bankaların bu konuda da ayak diredikleri gözleniyor.

MAHKEMELER CESARET VERİYOR
Bankaların, tüketiciye karşı cüretkar olmasının bir diğer nedeni de mahkemelerin almış olduğu kararlar. Yargıtay 13. Hukuk Dairesi, konut kredisi çeken vatandaşın krediyi erken kapatmak istemesi sırasında tahsil edilen erken kapama ücretinin iadesine karar veren yerel mahkeme kararını iki hafta önce bozdu.
BANKALAR BU HAKLARI UYGULAMIYOR
1- Sözleşmeler 12 puntodan küçük olmayacak, okunabilir düzeyde olacak.
2- Sözleşme şartları tüketici aleyhine değiştirilmeyecek.
3- Sözleşme dışında, herhangi bir hizmet kalemi adı altında ek bedel talep edilemeyecek.
4- Hangi hizmetlerden ücret, komisyon ve masraf alınacağı, BDDK tarafından belirlenecek.
5- Bankalar tüketicilere yıllık üyelik aidatı ücret tahsil etmedikleri kredi kartı sunacak.
6- Tüketici işlemlerinde bileşik faiz uygulanmasına son veriliyor. 
SABAH
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blog Arşivi